Od 13 października 2019 r. Ministerstwo Finansów prowadzi nowy rejestr – Centralny Rejestr Beneficjentów Rzeczywistych – do którego wpis będzie obowiązkowy dla większości spółek prawa handlowego. Niedopełnienie obowiązku wpisu do rejestru wiązać się będzie z zagrożeniem karą pieniężną, która będzie mogła wynieść aż do 1 000 000 złotych. Czym jest Centralny Rejestr Beneficjentów Rzeczywistych? Poniżej zamieszczamy informacje o Rejestrze w formie najczęściej zadawanych pytań i odpowiedzi.
Czym jest Centralny Rejestr Beneficjentów Rzeczywistych?
Centralny Rejestr Beneficjentów Rzeczywistych (CRBR), prowadzony przez Ministra Finansów, został uruchomiony 13 października 2019 r. CRBR został utworzony na mocy ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (Dz. U. 2019 r. poz. 1115, z późn. zm., „Ustawa”), ze względu na wymóg nałożony na polskiego ustawodawcę przez tak zwaną unijną Dyrektywę AML.
Kto zobowiązany jest do zgłaszania informacji?
Zgodnie z Ustawą, do zgłaszania informacji o beneficjentach rzeczywistych i ich aktualizacji są obowiązane:
- spółki osobowe: spółki jawne, spółki komandytowe oraz spółki komandytowo-akcyjne;
- wszystkie spółki kapitałowe: spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, proste spółki akcyjne oraz niemal wszystkie spółki akcyjne (z wyjątkiem spółek publicznych).
Kim jest beneficjent rzeczywisty?
Zgodnie z Ustawą, beneficjentami rzeczywistymi są osoby fizyczne sprawujące bezpośrednio lub pośrednio kontrolę nad spółką dzięki posiadanym uprawnieniom, które wynikają z okoliczności prawnych lub faktycznych i które umożliwiają wywieranie decydującego wpływu na czynności lub działania podejmowane przez spółkę. To również osoby, w imieniu których nawiązywane są stosunki gospodarcze lub przeprowadzana jest transakcja okazjonalna. Co ważne, jeśli nie można ustalić tożsamości osób fizycznych określonych powyżej (lub są co do tego wątpliwości) – beneficjentem rzeczywistym jest osoba fizyczna zajmująca wyższe stanowisko kierownicze w spółce.
Jakie terminy zgłoszeń obowiązują już istniejące spółki?
Wszystkie spółki zarejestrowane obecnie będą miały obowiązek zgłaszania informacji o swoich beneficjentach rzeczywistych do Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych do 13 kwietnia 2020 roku.
Co ważne, w przypadku zmiany wcześniej już wpisanych informacji – spółki będą zobowiązane do aktualizacji zgłoszenia w terminie 7 dni roboczych od ich zmiany.
Jakie terminy zgłoszeń obowiązują nowo zawiązane spółki?
Nowopowstające spółki zobowiązane są do zgłaszania beneficjentów rzeczywistych już od 13 października 2019 r.
Dane do Rejestru należy będzie zgłaszać nie później niż w terminie 7 dni roboczych od dnia wpisu spółek wymienionych do Krajowego Rejestru Sądowego.
Jaka sankcja grozi za niezgłoszenie beneficjenta do Rejestru?
Zgodnie z Ustawą, niedopełnienie przez spółkę obowiązku zgłoszenia beneficjenta do Rejestru zagrożone jest karą pieniężną aż do 1 000 000 zł.